luni, 28 octombrie 2013

Mancarica de gutui

Mâncărică de gutui cu stafide și orez parfumat


Sunt foarte multe rețete de făcut într-o viață. De când acord mai multă atenție dezvoltării acestui blog, meniul a devenit foarte variat, am renunțat la o dietă sănătoasă, dar am început să micșorez porțiile, însă nu în toate cazurile. Desigur că sunt zile în care nu gătesc, zile în care experimentez, zile în care îmi fac poftele, zile în care reproduc rețetele altora și zile în care mănânc sănătos.
Rețeta de astăzi am preparat-o pentru prima dată, fiind tot prima dată când am gustat o mâncărică așa de specială. A fost ziua experimentului reproducerii unei rețete povestite de draga mea Gela. Când am auzit de '''mâncare de gutui'', mi-am spus că trebuie să fie un mod prin care să mă pot bucura de aroma și parfumul gutuilor fără să am senzația aceea înecăcioasă. Și așa a fost. După ce am scos rețeta din Cufărul cu bucurii mi-a fost foarte simplu să o reproduc. Ceea ce m-a convins a fost pasajul în care Gela povestește că este o mâncărică pe care o prepara bunica și o savura călduță, în ajunul Crăciunului, când se întorceau de la colindat. Tot povestea ei mi-a amintit de mamaia mea care punea gutuile la fereastră, așa că le-am pus și eu și m-am lăsat purtată de melancolia toamnei pe străzile troienite. Oh!, eram așa de mică, zăpada mare, troiene înalte, pe străzile Constanței. Trăiam mereu o aventură prin zăpadă. Și-ajungeam cu țurțuri la pantalonii de lână la fereastra albastră cu gutui, apoi în odaia dezmorțită de lemnele uscate troznind în sobă. Mă întorceam mereu cu o sacoșă mică, pepită, de cârpă, parcă făcută pentru mărimea mea, plină și grea. Ah, ce dor!
Părerea mea este că acest preparat deosebit poate fi gustare sau un desert mai consistent. Eu am făcut și un orez simplu, cu bob lung, fiert cu scorțișoară, 3 păstăi sparte de cardamom, 4 cuișoare și puțin piper. În continuare vă prezint varianta adaptată de mine după varianta descoperită în Cufăr.



Ingrediente:
  • 3 gutui, spălate bine de puf, curățate și tăiate în felii
  • 4 linguri de zahăr
  • 2 linguri de făină
  • 70 gr. de unt
  • 2 linguri de stafide
  • o lingură de miez de nucă zdrobit
  • o bucată de scorțișoară
  • un litru de apă
  • un praf de sare

Preparare:
La foc mic caramelizează zahărul amestecând continuu, apoi pune gutuile feliate, scorțișoara și jumătate din cantitatea de apă (jumătate de litru). Lasă să fiarbă câteva clocote, apoi dă la o parte cratița și pune alta în locul ei. Topește untul și adaugă cele două linguri de făină, amestecând rapid. Adaugă compoziția cu gutui, amestecă din nou, completează cu restul de apă (trebuie să fie fierbinte), pune și stafidele și adaugă un praf de sare. Lasă să fiarbă la foc mediu aproximativ 10 minute sau până gutuile de înmoaie și se pătrund aproape de tot. E un preparat minunat ce se servește cald. Merge foarte bine cu orez fiert, parfumat de mirodenii orientale. Am adaugat direct în farfurie peste toată mâncărica o ploaie de nuci zdrobite. Perfect! Am mâncat porția de poză. Și mai am și în frigider vreo două porții. Poate chiar după ce tremin de scris încălzesc puțină mâncărică de gutui, că-i tare bună, parfumată și plină de povești.


4 comentarii:

  1. Ce aroma placuta trebuie sa aiba!! Imi place!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Trebuie sa o incerci si tu! Este foarte buna. Mi-a fost recomandata din inima, la fel o recomand si eu! Te pup!

      Ștergere
  2. Imi pare rau ca viata mi-a rezervat momente mai grele in perioada in care tu ai scris atat de frumos despre mancarica asta dspre care ai vorbit si cu mine. Ti-a iesit minunat si i-ai facut o prezentare de exceptie, bravo, Oana ! Sunt mandra ca mancarica bunicutei mele materne a ajuns pana la Oslo!
    Felicitari pentru tot ce ai pe blog, Oana, e o placere pentru cititor sa colinde pe aici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc, Gela, pentru reteta si pentru ca ma colinzi mereu asa de frumos! Te pup!

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...